Elk industrieel bedrijf dat stalen vaten gebruikt, heeft er mee te maken: hoe kunnen de (vervuilde) drums zo goedkoop en efficiënt mogelijk afgevoerd worden? In dit artikel zullen wij u snel wegwijs helpen in de wereld van het afvoeren van emballages.
De eerste vraag die een lege vaten handelaar u zal stellen is: “wat heeft erin gezeten”? Olie en smeersubstanties zijn vaak geen probleem. Indien er zware chemicaliën in hebben gezeten, kunt u wat meer vragen van de vatenboer verwachten. De reden dat men naar de voormalige inhoud vraagt, is omdat de drums gewassen worden, voordat zij – in veel gevallen – weer in de verkoop worden gezet. Het spreekt voor zich dat men de drums zonder gevaren opnieuw wil aanbieden.
De tweede vraag die men zal stellen is, zijn de vaten leeg? In jargon wordt dit 'technisch leeg', dan wel 'schraapleeg' genoemd. Klinkt als een overbodige vraag, maar veel aanbieders bieden vaten aan met nog product aanwezig.
Tip 1: houd uw veiligheidsblad/MSDS bij de hand van de producten die in de lege vaten hebben gezeten.
Het grootste gedeelte van een lege drum is lucht. En dat moet dus vervoerd worden. Er zijn bedrijven die de drums op locatie persen, en een afnemer hebben voor de verontreinigde drums. Weet dat men zich dan in het ‘grijze circuit’ bevindt, omdat het (verontreinigd) metaal als schroot wordt doorverkocht.
Meestal worden lege vaten per trailer opgehaald. In 1 trailer passen zo’n 280 200 liter vaten. Men heeft dan de keus om de trailer te huren, of men spaart de vaten op het terrein zelf in en laat de trailer komen, als men het af wil voeren.
Kosten trailer:
Het neerzetten van een trailer is dus een kostbare zaak, tenzij de tonnages van die orde zijn, dat men niet anders kan. Sites van Akzo Nobel of Sigma Coatings voeren rustig 2 volle trailers per week af…
Voor de meeste ontdoeners van lege vaten is het zinvol om de trailer ‘op afroep’ te bestellen en met eigen persoon te laden. Hou rekening met een uurtje voor het vullen van een volle trailer.
Een andere optie is het neerzetten van een grote container, ook wel ‘bak’ genoemd. Afmetingen van 6.5 a 7 m lang, 2,40 breed en 2,80 hoog. Hier passen 140 200 liters in.
Tip 2: kies niet automatisch voor het huren van een trailer, handmatig lossen is vaak véél goedkoper.
De meeste afnemers zitten tussen de €4 en €5 euro kosten per vat. Globaal is de kostenstructuur alsvolgt:
Indien de verwerker de vaten niet wederverkoopt, zal de schrootwaarde tenminste boven de 2 euro per vat liggen (bij een huidige oud ijzer prijs van €0,140/kg). De geldwaarde in de keten vanaf afvoer, tot aan schroot, is dus zo’n 7 euro per vat; dit geeft ook een richtlijn voor de onderhandelingsruimte.
Er is (gelukkig) wel een manier om de prijs naar beneden te krijgen. Veel vatenhandelaren zijn ook fervente afnemers van IBC’s, pallets of kunststofvaten. Indien 1 van deze producten ook afgevoerd moeten worden, is het zinvol om alle producten zo veel als mogelijk bij 1 vatenboer weg te zetten om zo maximale onderhandelingsruimte te creëren.
Tip 3: combineer de afvoer van lege vaten met IBC’s, kunststof vaten en/of pallets om de beste prijs te realiseren.
Let op! Er zijn prijsverschillen tussen kunststof vaten en metalen vaten. Kunststof dekselvaten leveren doorgaans geld op (al gauw 0,50 €/vat). Reguliere kunststofvaten kosten +-3,50 €/vat.
Dat ligt eraan. Zijn ze vervuild? U bevindt zich dan in het grijze circuit. De vervuilde geperse vaten worden dan waarschijnlijk als schroot verkocht, met de verontreiniging nog aanwezig. Het is uiteraard erg lastig om verontreinigde en geperste vaten schoon te maken. De verkoop van dit soort partijen is uiterst dubieus, maar gebeurt wel.
Voor meer informatie, vragen of suggesties ontvangen wij graag een mail: [email protected]
Kijk ook gerust eens rond op onze vraag & aanbod site voor het ophalen van stalen vaten.