Big bags en de 30% recyclaat eis

In de markt gonst het van toekomstige richtlijnen voor het gebruik van plastic recyclaat voor nieuwe producten; binnen afzienbare tijd moet elk kunststofproduct 30% kunststofrecyclaat bevatten. Zo ook big bags. Big bags zijn één van de meest gebruikte flexibele verpakkingen in de industrie. Echter; het lijkt erop dat het idee interessanter lijkt dan de praktische uitvoering.

SWL en duurzaamheid

Big bags hebben net zoals veel andere producten, die een groot gewicht moeten kunnen heffen, een zogenaamd “SWL” (Safety Working Load). Dit is het gewicht wat de zak maximaal, veilig, moet kunnen heffen. Daar komt het eerste probleem met gerecycled plastic om de hoek kijken; als kunststof eenmaal is gerecycled, dat wil zeggen: geshredderd en/of gemalen, gewassen, opgewarmd tot kunststof korrels om vervolgens weer verwarmd te worden tot een nieuw product, dan boet het kunststof in op kwaliteit. De mechanische eigenschappen gaan na een procesgang binnen het recyclingproces achteruit. Conclusie: het toevoegen van recyclaat, zal de kwalitatieve eigenschappen van het product eerder verlagen dan gelijk houden. Voor producten die weinig krachten dienen te weerstaan, is dit geen probleem, maar voor big bags die zware gewichten moeten kunnen hijsen, kan dit een probleem zijn.

Inzameling en recyclen

Een andere veel grotere uitdaging die voor alle producten geldt, die worden gemaakt van deels gerecycled plastic, is wat er gebeurt nadat deze klaar zijn om als afval afgevoerd te worden. Een product met recyclaat, kan immers niet nog een keer (hoogwaardig) worden gerecycled, omdat de kwaliteit van het kunststof simpelweg te laag is. Dat wil zeggen dat inzamelaars, of recyclingfabrieken, big bags zullen moeten gaan sorteren in twee stromen: big bags geproduceerd met virgin kunststof en big bags geproduceerd met deels recyclaat. De laatste zal naar de stort moeten, of ingezet worden voor laagwaardige producten waar immers al (te) veel aanvoer voor is. Is dat duurzaam?

Hogere big bag prijzen       

Indien de politiek de eisen rondom 30% recyclaat in alle nieuwe big bags doorzet, zal dit ook gevolgen hebben voor de prijsstelling. Door de mindere mechanische eigenschappen van recyclaat ten op zichtte van virgin plastic, zal er meer recyclaat of virgin materiaal moeten worden toegevoegd om de tekortkomingen te compenseren. De vezels zullen dikker moeten worden. Kortom, er is meer plastic nodig, dus de kostprijs zal stijgen.

Conclusie

Hoe nobel de politieke duurzaamheidsaspiraties ook zijn, het lijkt erop dat niet elk plastic product zich leent om uit 30% recyclaat te bestaan. Dit is voor big bags zeker het geval. Indien de politiek voet bij stuk houdt, zullen er een aantal zaken veranderen voor industriële afnemers van big bags:

  • Men zal minder vergoeding krijgen voor het afvoeren van gebruikte big bags, want ze kunnen niet meer gerecycled worden
  • De prijzen van big bags zullen toenemen, aangezien de inferieure kwaliteit van recyclaat gecompenseerd zal worden met virgin plastic, om zo de veiligheidseisen van een big bag te garanderen.
  • Er is één voordeel te bespeuren in bovenstaand verhaal: het hergebruiken van big bags wordt interessanter, naarmate de kosten van recycling/afvoer duurder worden!

Indien u op zoek bent naar nieuwe big bags met 30% gerecycled plastic, kunt u zich tot onze partner Revarpo.nl wenden.

Voor het hergebruiken of recyclen van gebruikte big bags, kunt u ons contacteren op [email protected]